چالش‌های احساسی که یک کارآفرین با آن مواجه می‌شود

یک کارآفرین با احساس ترس، شک و پشیمانی مواجه می‌شود

یک کارآفرین با احساسات متفاوتی مواجه می‌شود که برخی از آنها می‌تواند در روند کاری او مشکل ایجاد کند. مهمترین و ابتدایی‌ترین اقدامی که می‌توان برای از بین بردن احساسات منفی انجام داد، پاسخ دادن به سوالات زیر است:

  • اصلی‌ترین نگرانی‌های من چه است؟
  • چه حسی نسبت به آن دارم؟
  • چه راهکارهایی برای مقابله با این چالش‌های احساسی در دست دارم؟
  • آینده من بر اساس تجربه‌های گذشته چگونه خواهد بود؟

با پاسخ دادن به این پرسش‌ها می‌توانید مهارت‌های حل چالش‌ها را بیاموزید، تقویت کنید و به کار گیرید. بر اساس مطالعات انجام شده، مهمترین احساسات چالشی که کارآفرینان با آن مواجه می‌شوند عبارتند از: ترس، شک و پشیمانی.

ترس:

ترس از منابع مختلفی سرچشمه می‌گیرد. می‌تواند ترس از تصمیم‌گیری اشتباه باشد، ترس ناشی از عدم اطمینان از اتخاذ استراتژی درست، استخدام فرد نامناسب، قضاوت شدن، از دست دادن مشتری، آماج نقد هیئت مدیره قرار گرفتن، عدم توانایی در بهبود چرخه مالی یا ترس ساده‌ای از شکست در رهبری سازمان.

ترس خصیصه بشر است. بدون ترس ما انسان‌هایی بی‌احساس و بی‌مسئولیت خواهیم بود. برای مدیریت ترس خود ما باید:

  • نسبت به این احساس خود آگاهی داشته باشیم.
  • از هر دو وجه احساسی و منطقی مغز خود استفاده کنیم تا علت اصلی ترس را تجزیه و تحلیل کنیم. آیا این ترس قابل توجیه است؟
  • ببینیم آیا تحلیل منطقی ما ارتباطی با احساس ترس پیدا می‌کند و یا ربطی ندارد.

اگر تجزیه و تحلیل منطقی نشان دهد ترس واقعی وجود ندارد یا چندان جدی نیست باید از ذهن خود برای کاهش دریافت احساس ترس کمک گرفت. سعی کنید از تحلیل و استدلال منطقی خود برای مهار احساسات منفی و غیرموجه استفاده کنید. اما اگر برعکس تحلیل منطقی شما نشان داد خطر بزرگی وجود دارد و این ترس منطقی است، شما باید به طور عاقلانه‌ای از این ترس برای کاهش یا از بین بردن خطر استفاده کنید.

توانایی تطبیق و تغییر مسیر به سمت مسیر درست، صفت بارز کارآفرینان موفق است و ترس، بهترین راهنمای درونی ماست. کارآفرینان حکیم و دانا از ترس برای رسیدن به نتایج بهتر استفاده می‌کنند.

شک:

وقتی شک می‌کنید، مطمئن نیستید که به چه باید باور داشته باشید یا باید چه کنید؟ این نشانه‌ای است برای آنکه بیشتر کنکاش کنید. شک کردن یعنی یک بلاتکلیفی و شرایط نامعلومی وجود دارد که از بین رفتن این شرایط مستلزم جستجوی اطلاعات بیشتر است. این اطلاعات باید از طریق تجزیه و تحلیل، تحقیق و صحبت با متخصصان این حوزه بدست آید. برای بدست آوردن اطلاعات ارزشمند ابتدا باید مهارت شنیدن فعال را بیاموزید و اطلاعات حاصل از منابع مختلف را در قضاوت نهایی خود لحاظ کنید. برای این منظور بهتر است با شبکه‌ای از متخصصان که می‌توانید با آنها مشورت کنید، در ارتباط باشید. به سازمان‌های مدیریتی بروید، در کنفرانس‌ها و جلسات تجاری شرکت کنید تا شبکه روابط شما گسترده‌تر شود و در صورت لزوم یک مشاور استخدام کنید. ارتباط با طیف وسیع و متنوعی از کارشناسان، اطلاعات شما را افزایش می‌دهد.

بار دیگر که دچار شک شدید، بدانید که این نشانه این است که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید. مواجهه و غلبه بر شک در نهایت به یک تصمیم‌گیری درست منجر خواهد شد و از شما کارآفرین بهتری خواهد ساخت.

پشیمانی:

پشیمانی از تامل می‌آید و تامل منجر به یادگیری می‌شود. پشیمانی موجب می‌شود از تجربه‌ها بیاموزید، آنها را عمیقا احساس کنید و آنچه آموخته‌اید را در حافظه بلندمدت خود بسپارید. زمانی که خود را در شرایطی ببینید که قبلا بابت آن پشیمان شده بودید، سعی می‌کنید به شیوه‌ای متفاوت از قبل عمل کنید. شما برای بار دوم تصمیمی را که در گذشته بابت آن پشیمان شده بودید را اتخاذ نمی‌کنید و تصمیم دیگری می‌گیرید. در غیر این صورت هیچ چیزی یاد نمی‌گیرید، پس آن تجربه به بخشی از فهم و ادراک شما تبدیل نمی‌شود. به عنوان یک کارآفرین اگر بخواهیم از زندگی خود بیاموزیم، باید پشیمانی را بپذیریم و درباره آن تعمق کنیم تا بتوانیم روند رو به رشدی داشته باشیم.

بگذارید این احساسات راهنمای شما باشد به جای آنکه شما را فلج کند. یک کارآفرین خوب برای ادامه روند یادگیری خود باید توانایی احساس، تفکر و تطبیق داشته باشد. نوبت بعدی که با احساسات منفی مواجه شدید، به جنبه مثبت آن بیندیشید. مدیریت و رهبری یک مسیر طولانی است و کسانی در این مسیر بهترند که از میان سختی‌ها، جنبه‌های مثبت را پیدا می‌کنند.

منبع success.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.