با کاربردهای تفاله هویج آشنا شوید

هویج منبع خوبی برای پتاسیم و ویتامین K است.

تفاله یا پالپ، یک عنصر طبیعی از میوه است که از تهیه آبمیوه به دست می‌آید. ممکن است بعضی از افراد زمانی که میوه بافت آب خود را از دست می‌دهد را دوست نداشته باشند یا پالپ درون آبمیوه برایشان آزاردهنده باشد، اما آیا واقعاً می‌دانید که تفاله‌ هویج چه فوایدی دارد؟ امروز ما دربارۀ فواید و کاربردهای تفاله هویج برای شما می‌گوییم. تفاله‌ی هویج جزو ۱۰ تفاله‌ی پرخاصیت است و خواص قابل توجهی دارد.

آیا با گرفتن آب‌هویج، مواد مغذی از دست می‌رود؟

هویج و آب‌هویج، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین A است که برای  سلامت چشم و پوست شما مفید است.  همچنین، هویج منبع خوبی برای پتاسیم و ویتامین K است. آب‌هویج برای سلامتی بسیار مفید است، اما آب‌هویج گرفتن  ممکن است باعث ازدست‌رفتن فیبر موجود در هویج شود.  زمانی که هویج را آب می‌گیرید، مایع را از فیبر جدا می‌کنید؛ بنابراین تفاله باقی‌مانده از آب‌هویج پر از فیبر است. بقیه ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکول‌ها  در فرایند آب‌گیری هویج از بین نمی‌رود.

تفاله هویج

فواید تفاله هویج

فیبر بیشتر در تفاله هویج

فیبر تنها چیزی است که با گرفتن آب‌هویج از بین می‌رود. برای گرفتن یک لیوان آب‌هویج تقریباً از  ۸  هویج استفاده می‌شود مقدار فیبر موجود در هر چهار هویج بزرگ ۸ گرم است؛ اما فیبر موجود در یک لیوان آب‌هویج فقط ۲ گرم است. ۶ گرم دیگر فیبر موجود در هویج در تفالۀ آن است.

تفالۀ هویج نه‌تنها هضم شما را تنظیم می‌کند بلکه برای سالم نگه‌داشتن سطح کلسترول نیز عالی است و ‌آن را سالم نگه می‌دارد.  به توصیه مؤسسه پزشکی  لازم است  که زنان روزانه ۲۱ تا ۲۵ گرم فیبر دریافت کنند و مردان روزانه ۳۰ تا ۳۸ گرم، پس خوردن چهار هویج بزرگ در روز به‌جای خوردن آب‌هویج به آن‌ها کمک می‌کند تا فیبر لازم را به بدن‌شان برسانند.

ویتامین A و تفاله هویج

هویج و آب‌هویج سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیتو شیمیایی‌های است که در کل هویج وجود دارد؛ و هر دو غنی از ویتامین A هستند. با گرفتن آب‌هویج، شما فقط مقدار بسیار کمی از این ویتامین را از دست می‌دهید. بهترین ویتامین برای حفظ سلامت چشم‌ها، پوست، استخوان‌ها و دندان‌ها ویتامین A است. تنها یک فنجان آب‌هویج حدوداً ۳۲۲ درصد نیاز روزانه شما را برای ویتامین A را فراهم می‌کند.

 پتاسیم و ویتامیندر تفاله هویج

همان‌طور که می‌دانید هویج یک منبع خوب از ویتامین K و پتاسیم است، و با آب‌هویج گرفتن هیچ‌کدام از این ویتامین‌ها  از بین نمی‌روند. پتاسیم به حفظ تعادل مایع بدن و انتقال عصب کمک می‌کند. ویتامین K نیز، برای لخته نشدن خون و تشکیل پروتئین در استخوان‌ها، عضلات و کلیه لازم است. با خوردن یک لیوان آب‌هویج ۲۰ درصد نیاز روزانه شما به پتاسیم و حدود ۳۵ درصد به ویتامین K را تأمین می‌کند.

مافین تفاله هویج

استفاده از تفاله هویج در آشپزی

با ما همراه باشید تا در ادامه به فواید و کاربردهای تفاله هویج در آشپزی نیز برای شما بگوییم. برای اینکه از هدررفتن فیبر آب‌هویج جلوگیری کنید، بعد از آب‌هویج گرفتن بهتر است تفاله را بخورید، هرچند که این کار برای بیشتر افراد خوشایند نیست. شما می‌توانید از تفالۀ هویج در درست‌کردن مافین و یا کیک هویج استفاده کنید.  بعد از آب گرفتن هویج می‌توانید  تفاله‌های آن را بسته‌بندی و در فریزر نگهداری کنید و در آشپزی‌های خود از آن‌ها استفاده کنید. اگر تفاله‌‌ها را به‌راحتی دور می‌ریزید، یعنی فیبرهایش را هدر می‌‌دهید.

  • شما می‌توانید وقتی‌که سوپ می‌پزید از تفالۀ هویج استفاده کنید، با این کار هم از فیبر موجود در تفاله استفاده می‌کنید و هم سوپ شما لعاب می‌اندازد. طرز تهیه سوپ هویج را بخوانید.
  • شما می‌توانید در زمان پختن فسنجان، کمی تفاله هویج را تفت دهید و به خورشت‌تان اضافه کنید. در این صورت هم خورشت خوش‌رنگ‌تر و خوشمزه‌تر خواهید داشت.
  • اگر تفاله تازه دارید، و قصد پختن سیب‌زمینی کوکو دارید برای خوشمزه شدن آن، حتماً از تفالۀ هویج‌تان استفاده کنید.
  • در زمان پخت مرغ بعد از تفت دادن پیاز، کمی از تفالۀ هویج را تفت دهید و مرغ را اضافه کنید؛ این کار باعث ازبین‌رفتن بوی بد مرغ می‌شود و طعم بهتری به غذای شما می‌دهد.
  • از تفاله هویج برای درست‌کردن ته‌دیگ نیز می‌‌توانید استفاده کنید. برای این کار، تفالۀ هویج را با تخم‌مرغ، نمک، زعفران، ماست و یک کفگیر برنج آبکش شده مخلوط کنید و در ته قابلمه بگذارید تا یک ته‌‌دیگ خوشمزه داشته باشید.

مربای تفاله هویج

مربای تفالۀ هویج

مواد لازم:

  • تفالۀ هویج ۲ پیمانه
  • آب‌هویج ۱ پیمانه
  • گلاب ½ پیمانه
  • زعفران دم‌کرده ۱ قاشق غذا‌خوری
  • شکر ۱ پیمانه
  • هل ۳ عدد

ابتدا تفاله هویج را درون یک قابلمه مناسب بریزید و شکر و گلاب را اضافه کنید. تفاله‌های هویج را کمی زیرورو کنید تا با شکر به‌خوبی ‌ترکیب شوند. حدوداً یک ساعت به این مخلوط اجازه می‌دهید تا آب بیندازد، سپس بقیه مواد را اضافه می‌کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید، و اجازه می‌دهید تا تفاله‌های هویج کاملاً بپزند و مربا به غلظت برسد.  تقریباً ۴۵ دقیقه برای پخت این مربا زمان لازم است.

جوان‌سازی پوست با تفالۀ هویج

  • تفالۀ هویج ۲ قاشق غذا‌خوری
  • عسل ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

در ابتدا روغن زیتون و عسل را باهم به‌خوبی مخلوط کنید و سپس تفالۀ هویج را به مواد اضافه کنید و به پوست صورت خود بمالید. اجازه دهید تا ماسک ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند. این یک ماسک جوان‌کننده برای پوست شماست. تفالۀ هویج باعث انعطاف‌پذیری پوست و رشد سلول‌های جوان می‌شود.

ماسک تفاله هویج

استفاده از تفالۀ هویج در گلدان

هویج یکی از سبزی‌های مفید و پر از خاصیت هست که سرشار از املاح و مواد معدنی است. حالا سؤال این است که آیا می‌توان از تفالۀ هویج در گلدان استفاده کرد؟ بله، شما می‌توانید از تفاله هویج برای خاک انواع گیاهان استفاده کنید اما نباید هرزمان تفالۀ هویج داشتید پای خاک گلدانتان بریزید چون با این کار گیاهان‌تان را نابود می‌کنید.

برای تهیه کود از تفاله هویج، ابتدا تفالۀ هویج را در آفتاب کاملاً خشک کنید. بعد از خشک‌شدن تفاله، آن را پودر کرده و مقداری از آن را با خاک گلدان مخلوط کنید. استفاده از تفالۀ هویج تازه باعث جذب انواع آفات مانند پشه گلدان، کرم خاکی، هزارپا و … ‌می‌شود.

از تفالۀ هویج، می‌توانید برای درست‌کردن کمپوست استفاده کنید که غذای خوبی برای کرم‌ها خواهد بود.

ارزش غذایی تفالۀ هویج

۱۰۰ میلی‌گرم تفاله هویج دارای:

  • ۱۱٫۷ میلی‌گرم آهن
  •  ۲۹۳٫۸ میلی‌گرم فسفر
  •  ۲۹۱٫۲ میلی‌گرم کلسیم
  • فیبر نامحلول و ۱۳ گرم فیبر محلول
  •  ۶٫۲ گرم پروتئین

تفالۀ هویج به دلیل ترکیبات پلی فنل و سایر اجزای فیتوشیمیایی دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالایی است.

مزایای تفاله هویج

کلام آخر

مواد مغذی اصلی که‌در آب‌هویج وجود ندارد ولی در تفالۀ هویج یافت می‌شود، فیبر است. تفالۀ هویج، همان چیزی است که سال‌ها به اشتباه فکرمی‌کردیم که باید بعد از آب گرفتن هویج آن را دور بیندازیم. اما امروز ما، دربارۀ فواید و کاربردهای تفالۀ هویج برای شما نوشتیم تا شما را با خواص بی‌نظیر تفالۀ هویج آشنا کنیم تا دیگر آن را دور نریزید.  بعد از آب‌هویج گرفتن بهتر است تفاله آن را دور نریزید و از آن برای خوشمزه کردن بعضی از غذاها، برای جوان‌سازی پوست‌تان و همچنین، کودگیاهان‌تان استفاده کنید و از خواص و ویتامین‌های آن استفاده کامل را ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.