بایدها و نبایدها در زمان آلودگی هوا

روزانه میزان مناسبی از مواد آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

یکی از مشکلات رایج در شهر‌ها به خصوص شهرهای پرجمعیت، آلودگی هوا است. آیا تاکنون برای شما نیز پیش آمده در اثر آلودگی هوا دچار مشکلاتی مانند سردرد یا حالت تهوع شوید؟ در زمان آلودگی، ذرات موجود در هوا بسیار سمی و خطرناک هستند؛ به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود، در زمان‌هایی که شاخص آلودگی هوا عدد بالایی را نشان می‌دهد، از خانه بیرون نروند.

همانطور که می‌دانید بسیاری از افراد به خصوص شاغلین برای انجام امور خود در زمان آلودگی هوا نیز مجبور به بیرون رفتن هستند. در چنین شرایطی که خطر جدی ممکن است سلامتی آن‌ها را تهدید کند، به نظر شما راهحل مناسب چیست؟

شاید تاکنون شما نیز حدس زده باشید که یکی از بهترین راه‌های مقابله با مشکلات ناشی از آلودگی هوا، داشتن تغذیه مناسب است. به احتمال زیاد بعد از خواندن این مطلب برای شما این سوال پیش آمده، که برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟ و یا چه غذاهایی برای آلودگی هوا مناسب است؟ در صورتی که علاقه‌مند به دریافت پاسخ این سوالات هستید، پیشنهاد می‌شود تا پایان با ما همراه باشید.

در ادامه تمامی بایدها و نبایدهایی که لازم است در مورد آلودگی هوا بدانید را، به طور کامل شرح می‌دهیم.

دلایل آلودگی هوا

چه چیزی باعث آلودگی هوا می‌شود؟

قبل از پرداختن به راه‌های مقابله با آلودگی هوا، بهتر است مواردی که سبب بالا رفتن شاخص آلودگی می‌شوند را معرفی کنیم تا درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشیم:

  • سوخت‌های فسیلی: یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوا، سوخت‌های فسیلی هستند. برای کاهش آلودگی حاصل از این سوخت‌ها، توصیه می‌شود افراد تا جای ممکن به خصوص در شهرهای پرجمعیت، با وسایل نقلیه عمومی رفت‌و آمد کنند. رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، در کاهش ترافیک به طور چشمگیری اثر دارد.
  • آلودگی‌های صنعتی: حجم زیادی از آلودگی هوا مختص به کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی است، به همین دلیل معمولا سعی می‌شود این مکان‌ها را در خارج از شهر احداث نمایند. در اثر فعالیت صنایع مختلف، آلاینده‌هایی مانند دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و… وارد هوا می‌شوند. این آلاینده‌ها ممکن است برای افراد مشکلاتی اعم از سوزش چشم، سوزش گلو، مشکلات تنفسی و موارد دیگر به بار بیاورد.
  • سوزاندن زباله‌ها: یکی از راه‌های از بین بردن زباله‌ها، سوزاندن آن‌ها است. متاسفانه همانطور که می‌دانید سوزاندن زباله‌ها، ذرات و آلودگی‌های زیادی را وارد هوا می‌کند. جالب است بدانید فرآورده‌های سمی حاصل از سوزاندن زباله‌ها در بسیاری از مواقع سبب بروز مشکلاتی مانند نازایی می‌شود.
  • تخریب محیط زیست و سازوکارها: تخریب محیط‌‌هایی مانند جنگل و یا ساختمان‌های بزرگ منجر به افزایش عدد شاخص آلودگی هوا می‌شود.

دقت داشته باشید که موارد بالا تنها نمونه‌هایی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی است و به صورت کلی علل آلودگی هوا بسیار زیاد و گسترده می‌باشد.

برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟

اکنون که با عوامل آلوده کننده هوا آشنا شدیم، بهتر است راه‌های مقابله با آن‌ها را نیز یاد بگیریم. یکی از اصلی‌ترین راه‌های خنثی کننده مضرات آلودگی هوا، تغذیه مناسب است. در اثر استنشاق آلودگی‌های موجود در هوا، ممکن است رادیکال‌های آزاد در بدن فعال شوند. رادیکال‌های آزاد یکی از اصلی‌ترین دشمنان سلامتی محسوب می‌شوند.

متاسفانه طبق تحقیقات، امروزه علل بسیاری از سرطان‌ها، وجود رادیکال‌های آزاد در بدن تشخیص داده شده است. در ادامه قصد داریم موثرترین مواد غذایی که می‌تواند سلامتی افراد به خصوص کودکان و سالمندان را در شرایط بحرانی آلودگی هوا حفظ کند، معرفی کنیم.

خوردن سبزیجات در زمان آلودگی هوا

۱. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنید

آنتی اکسیدان‌ها مهم‌ترین خنثی کننده‌های رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شوند. خوشبختانه این مواد را به راحتی می‌توان با مصرف مواد غذایی مناسب جذب کرد. ممکن است گمان کنید مواد غذایی که دارای آنتی اکسیدان هستند، بسیار معدود و غیرقابل دسترس می‌باشند ، در صورتی که بسیاری از منابع غذایی سرشار از این ماده می‌باشند.

پزشکان توصیه می‌کنند روزانه میزان مناسبی از مواد آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از انواع بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا در امان بمانید.

  • شکلات تلخ: یکی از اساسی‌ترین پاسخ‌های سوال در زمان آلودگی هوا چه بخوریم؟، شکلات تلخ است. شکلات تلخ حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان می‌باشد. به صورت کلی در هر ۱۰۰ گرم شکلات تلخ حدود، ۱۵ میلی مول آنتی اکسیدان وجود دارد. از طرفی شکلات تلخ در خوش اخلاقی افراد نیز اثر دارد.
  • چای سبز: چای سبز از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های ایرانیان محسوب می‌شود. این چای علاوه بر طعم و مزه بی‌نظیری که دارد، سرشار از آنتی اکسیدان است. با مصرف روزانه یک فنجان چای سبز می‌توانید در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا در امان بمانید. از دیگر خواص چای سبز می‌توان به مواردی مانند لاغری و تناسب اندام، بهبود بیماری‌های قلبی، رفع مشکلات دهان و دندان، جلوگیری از دیابت و آب مروارید و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.
  • گوجه فرنگی: آیا تاکنون نام لیکوپن را شنیده‌اید؟ لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کند. چنانچه دائم در معرض آلودگی هوا هستید، حتما مقدار مناسبی از این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • سبزیجات سبز تیره: سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، سبزی خوردن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند. سعی کنید روزانه حداقل ۴۰۰ گرم سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از ضررهای فراوان آلودگی هوا در امان بمانید.
  • توت فرنگی و تمشک: آنتی اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی و تمشک از شما در برابر ذرات آلوده و سرطانی هوا، به طور ویژه‌ای مراقبت خواهد کرد.
  • کلم قرمز و چغندر: رنگ کلم قرمز و چغندر به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های منحصر به فرد آن است.
  • آووکادو: آووکادو سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان می‌باشد. این میوه حتی گزینه‌ای مناسب برای رفع خستگی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که آووکادو باعث طول عمر می شود.
  • ادویه‌های مختلف: برخی از ادویه‌ها به خصوص زردچوبه دارای آنتی اکسیدان‌های فراوانی هستند؛ به همین منظور پیشنهاد می‌شود تا جای ممکن از این ادویه در غذاهای خود استفاده کنید.
  • حبوبات: یکی از در دسترس ترین موادی که می‌توان برای حفظ سلامتی در برابر آلودگی هوا مصرف کرد، انواع حبوبات است.

خوردن سالاد در زمان آلودگی هوا

۲. مصرف زیاد مایعات فراموش نشود

یکی از موثرترین راه‌های مقابله با اثرات منفی آلودگی هوا، مصرف زیاد مایعات است. از آنجایی که مایعات سبب خروج انواع عفونت‌ها در بدن می‌شوند، پزشکان توصیه می‌کنند میزان مناسبی از آن‌ها را در طول روز میل کنید. مایعاتی مانند آب، شیر، آبمیوه‌های طبیعی، دمنوش‌های گیاهی و…. از شما در برابر هزاران هزار بیماری محافظت خواهند کرد.

۳. سیب بخورید

همانطور که قبلا اشاره شد، ذرات و عناصر موجود در هوای آلوده، برای بدن بسیار مضر هستند و مشکلات زیادی را به بار می‌آورند. معمولا در هوای آلوده عنصر سمی سرب نیز وجود دارد که جذب آن توسط سلول‌های بدن می‌تواند سبب فعال شدن رادیکال‌های آزاد و سرطان شود.

خوشبختانه با مصرف میوه سیب می‌توان سرب‌های سمی را جذب کرد و مانع از فعال شدن رادیکال‌های آزاد شد.

۴. سیر و پیاز، راه‌حلی برای پیشگیری از سرطان

اگر از آن دسته از افراد هستید که از خوردن سیر و پیاز امتناع می‌کنید و یا در تهیه غذاهای خود از این مواد غذایی کم استفاده می‌کنید، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. سیر و پیاز معجزه‌ای برای پیشگیری از سرطان محسوب می‌شوند و با کمک آن‌ها می‌توان آثار مخرب آلودگی هوا بر بدن را تا حدودی کنترل نمود.

سیر و پیاز به دلیل مواد تشکیل دهنده خود، سبب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند و به جرات می‌توان گفت کسانی که میزان کافی از این مواد را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند نسبت به سایر افراد، کمتر دچار بیماری‌های مختلف می‌شوند.

سیر حتی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی نیز می‌باشد که از این خاصیت برای درمان التهاب سیسنوس‌ها نیز استفاده می‌کنند.

۵. منابعی که دارای ویتامین E هستند، میل کنید

منابع غذایی مانند جوانه گندم، بادام، کره بادام زمینی، فندق، تخم آفتابگردان، زردآلود، گرانولا، فندق و… سرشار از ویتامین E می‌باشند. این منابع دشمن اساسی مضرات آلودگی هوا هستند و از بدن شما در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواع عفونت‌ها محافظت خواهند کرد.

نخوردن فست فود در زمان آلودگی هوا

۶. غذاهای چرب (فست فود) نخورید

در روز‌هایی که شاخص آلودگی هوا عدد بالایی را نشان می‌دهد، از خوردن غذاهای چرب به شدت پرهیز کنید. غذاهای چرب یا فست فود‌ها، سبب کاهش بیش از اندازه توان و انرژی افراد می‌شوند. علاوه بر فست فود توصیه می‌شود در روز‌های آلوده نیز تنقلاتی مانند چیپس و پفک میل نکنید و یا میزان آن را به حداقل‌ترین حالت برسانید.

۷. غذاهای دریایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید

اگر از عوارض خطرناک آلودگی هوا می‌ترسید، مصرف کافی غذاهای دریایی را فراموش نکنید. غذاهایی مانند ماهی ساردین، سالمون، قباد، شاه ماهی، قزل آلا، میگو و… منابعی مغذی در زمان آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

۸. ویتامین سی، در روزهای آلوده میل کنید

مصرف مواد غذایی و یا میوه‌هایی که دارای ویتامین سی هستند نیز گزینه مناسبی برای در امان ماندن از مضرات آلودگی هوا، به حساب می‌آیند.

۹. لبنیات، دفع کننده سموم

انواع لبنیات‌ مانند شیر، ماست، پنیر، دوغ، کره و…. به دلیل داشتن عناصر فسفر، منیزیم و کلسیم، قدرت دفع سموم بالایی دارند. در روزهای آلوده سعی کنید تا جای ممکن لبنیات مصرف کنید تا از آسیب‌های احتمالی در امان بمانید.

با آلودگی هوا چه کنیم؟

امروزه به دلیل افزایش جمعیت شهرهای مختلف، آلودگی هوا عضوی جدانشدنی از زندگی روزمره ما محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید سموم موجود در هوا می‌تواند برای افراد مختلف به خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مشکلات فراوانی را به وجود آورند.

خوشبختانه با مصرف مواد مغذی مناسب می‌توان این زیان‌ها و آثار مخرب را به حداقل‌ رساند. مواد غذایی مانند لبنیات، روغن زیتون، ویتامین سی، ویتامین E، غذاهای دریایی، میوه‌ها، سبزیجات و… به طور معجزه‌آسایی این اثرات مخرب را خنثی خواهند کرد.

در این مقاله قصد داشتیم به سوال در آلودگی هوا چه بخوریم؟، پاسخی کامل و جامع دهیم. امیدواریم نکات این مقاله نیز برای شما مفید واقع شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.