چطور یک مامان باحال باشیم؟

برای فرزندتان اول مادر باشید و سپس دوست صمیمی

مامان باحال بودن معانی بسیاری دارد اما مهمترین آن این است که مادر باید هم نقش والدینی خود را ایفا کند و هم دوست فرزند خود باشد. یک مامان باحال مرزهایی را با فرزند خود مشخص می‌کند اما به فرزند خود اجازه می‌دهد که خودش باشد. یک مامان باحال با کودک خود ارتباط برقرار می‌کند در حالی که به او عشق می‌ورزد، او را درک می‌کند و به خاطر آنچه هست به او احترام می‌گذارد.

خود را درگیر زندگی کودکتان کنید

مامان باحال و فرزند در حال گفتگو

بگذارید کودک بداند می‌تواند با شما درباره هر چیزی صحبت کند

وقتی فرزندتان شروع می‌کند که با شما درباره آنچه در زندگی‌اش اهمیت دارد صحبت کند، حرف‌های او را با عشق تمام گوش دهید و از قضاوت کردن بپرهیزید. از طرفی نیز انتظار نداشته باشید آنها همه چیز را به شما بگویند. به فاصله، حریم خصوصی و استقلال آنها احترام بگذارید و اطمینان کنید که می‌توانید بدون آنکه همه جزئیات زندگی آنها را بدانید، با او ارتباط محکمی داشته باشید.

اشتیاق خود را به شنیدن با گفتن جملاتی چون: ”دیوید، میخوام بدونی من تو رو بی‌قید و شرط دوست دارم و برای حمایت و شنیدن مشکلاتی که ممکنه داشته باشی پیشت هستم. حتی اگر بدونی ممکنه اونچه که میگی رو دوست نداشته باشم، اما من برای شنیدن بدون هیچ قضاوتی هستم”.

شنیدن را بیاموزید

چه مکالمه شما در خصوص مدرسه، روابط دوستی و سیاست باشد و چه آب و هوا، صحبت کردن با فرزندان مهم‌ترین شرط مامان باحال بودن است. صحبت کردن با فرزندان شاید همیشه آسان نباشد، به خصوص در سنین سختی چون نوجوانی. در هر صورت سعی کنید با فرزند خود ارتباط برقرار کنید و به افکار، احساسات و عقاید فرزند خود گوش دهید، این کار تاثیر زیادی بر روابط شما خواهد گذاشت و شما را به یک مامان باحال تبدیل می‌کند.

از فرزندتان سوال بپرسید. برای مثال: “بهترین اتفاقی که امروز تو مدرسه افتاد، چی بود؟” یا “چه احساسی داشتی وقتی جان بقیه دوستاتو به جشن تولدش دعوت نکرد؟” اینها روش‌هایی هستند برای شروع یک مکالمه. همین که مکالمه شروع شود، می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره احساس و عقیده فرزند خود بدست بیاورید.

به او توجه کامل نشان دهید

وقتی فرزندتان به دلیل یک موضوع مهم یا حساس به شما نزدیک می‌شود، باید توجه زیادی به او نشان دهید. برای مثال، بسیار مهم است که در عصر تکنولوژی که در آن زندگی می‌کنیم، وقتی در حال صحبت با فرزندتان هستید، موبایل را کنار بگذارید. به فرزندتان نشان دهید که اولین اولویت شماست (ترک عادت استفاده از گوشی های هوشمند در والدین).

رادیو یا تلویزیون را خاموش کنید. وقتی چیزهایی هست که حواس پرت‌کن هستند، توجه و تمرکز مشکل می‌شود.

حرف او را قطع نکنید. حتی اگر برایتان سخت باشد، سعی کنید ابتدا خوب حرف‌هایش را بشنوید و او را نصیحت نکنید. اگر فرزندتان احساس کند هر بار با شما صحبت کند، نصیحتش می‌کنید، دیگر اشتیاقی به صحبت کردن با شما نخواهد داشت.

با زبان بدن خود توجهتان را نشان دهید. رو به فرزندتان بنشینید و به او گوش دهید و نشان دهید که به این مکالمه علاقه دارید. با او ارتباط چشمی برقرار کنید و تا جای ممکن با صورت واکنش نشان ندهید.

بپذیرید که شاید همیشه آنچه می‌شنوید را دوست نداشته باشید. ممکن است فرزندتان کاری انجام دهد، حرفی بزند یا رفتاری کند که با آن مخالف باشید. سعی کنید تا جای ممکن گوش شنوا داشته باشید و ذهنتان را باز بگذارید.

صادقانه حرف بزنید

گرچه یکی از شروط مامان باحال بودن این است که شنونده خوبی باشید، اما از طرفی نیز باید با فرزندتان صادق باشید. اینکار باعث می‌شود در مقابل صداقت و احترام او را نیز بدست بیاورید.

بگذارید فرزندانتان بدانند شما نیز ممکن است اشتباه کنید. از اعتراف به اشتباهاتتان نترسید و از اینکه بابت این اشتباهات عذرخواهی کنید نیز نترسید. وقتی به فرزندتان نشان دهید شما نیز انسان هستید و اشتباه می‌کنید، فرزندتان احساس می‌کند که می‌تواند در موقعیت‌های واقعی روی شما حساب کند (عذرخواهی کردن را یاد بگیرید).

با فرزندتان در خصوص تجربه‌های زندگی صحبت کنید. مثلا اینکه چطور وقتی خودتان کودک بودید، دروغتان برای مادرتان رو شد یا در مدرسه به دردسر افتادید. با او درباره پیروزی‌ها و شکست‌هایی که در زندگی مواجه شده‌اید، سخن بگویید. آنها از شما بابت به اشتراک گذاشتن احساساتتان قدردان خواهند بود.

خونگرم و مهربان باشید

مواقعی که فرزندتان روز بدی در مدرسه داشته یا با دوستش دعوا کرده، آغوش گرم شما می‌تواند برایش تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. همه انسان‌ها لمس فیزیکی را دوست دارند، بنابراین یک آغوش گرم (یا هر روشی که برای نشان دادن مهر و محبت خود استفاده می‌کنید) یا یک بوسه می‌تواند رابطه شما را با فرزندتان تقویت کند. قدرت تماس فیزیکی را هیچوقت دست کم نگیرید. مهربانی و عاطفه روشی است که به کودکتان نشان می‌دهد به او افتخار می‌کنید. یک مامان باحال از اینکه به فرزندش بگوید چقدر به او افتخار می‌کند، نمی‌ترسد و از ابراز و نشان دادن این موضوع نیز هراسی ندارد.

اگر اهل ابراز علاقه از روش فیزیکی نیستید، سعی کنید احساسات خود را با کلام ابراز کنید. جمله ساده “دوستت دارم” یا “تو بچه فوق العاده‌ای هستی” اعتماد به نفس فرزندتان را بالا می‌برد و رابطه شما را قوی‌تر می‌کند.

محبت مامان باحال و دختر

محبت خود را در زمان مناسب نشان دهید

وقتی فرزندتان پیش دوستان و هم‌سن و سالانش است، احتمالا زمان خوبی برای ابراز محبت شما نیست. وقتی در خانه با فرزندتان تنها بودید، زمان خوبی است که به او ابراز محبت کنید. مواقعی محبت خود را به فرزندتان نشان دهید یا بگویید دوستش دارید که مطمئن هستید خجالت‌زده نمی‌شود. به خصوص در جمع از محبت زیاد به فرزندتان بپرهیزید.

نشان دهید که به فعالیت‌های فرزندتان علاقه‌مندید

دوستانش را بشناسید، قوانین بازی‌هایی که انجام می‌دهند را بلد باشید، ببینید از نظر آنها باحال‌ترین چیز در مورد سرگرمی‌هایش چیست. از فرزندتان بپرسید دوست دارد چه کارهایی انجام دهد و چرا. حتی اگر شما چندان علاقه و اشتیاقی به این چنین فعالیت‌هایی ندارید، نشان دهید که آنها را درک می‌کنید.

در سرودهای دسته‌جمعی، مسابقات ورزشی، بازی‌های مدرسه و … شرکت کنید. یک مامان باحال تماشاچی مسابقه فرزندش است و او را تشویق می‌کند. حتما حضور داشته باشید و در صورت امکان در این فعالیت‌ها شرکت کنید. برای مثال برای تیم فوتبال فرزندتان میوه آماده کنید و در زمان استراحت به آنها بدهید بخورند.

از فرزندتان بخواهید برایتان توضیح دهد بازی موردعلاقه‌اش را چطور انجام می‌دهد. این کار به او نشان می‌دهد شما واقعا به شیوه زندگی او علاقه‌مندید. همچنین در این بازی‌ها شرکت کنید. تحقیقات نشان داده بازی کردن مادر و فرزند با هم، رابطه آنها را قوی‌تر می‌کند.

اجازه دهید فرزندتان علاقه و آرزوهای خودش را داشته باشد، حتی اگر از نظر شما چندان جالب نباشد

هیچوقت فرزندتان را مجبور نکنید فعالیت‌هایی خاص انجام دهد در حالی که به کارهای دیگر علاقه‌مند است.

وقتی فهمیدید فرزندتان به کار یا بازی خاصی علاقه دارد، مشوق او باشید بدون آنکه غرولند کنید. در بازی‌ها و سرگرمی‌هایش شرکت کنید اما بگذارید خودش با روش خودش علایقش را کشف کرده و جلو ببرد، اجازه دهید در کنار هم‌سن و سالانش بزرگ شود. همیشه سطح مناسبی از جدیت را نشان دهید. یعنی همیشه در مسایقه فوتبال او شرکت کنید اما لازم نیست با صدای بلند و بلندگو همهمه و تشویق کنید.

ارتباط خود را با فرزندتان حفظ کنید

یاد گرفتن شیوه استفاده از آخرین رسانه‌های اجتماعی که احتمالا توسط فرزندتان مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که با آخرین تکنولوژی‌ها به‌روز هستید. این کار علاوه بر اینکه نشان می‌دهد مامان باحال هستید، روش زیرکانه‌ای است تا حواستان به دوستان فرزندتان و فعالیت‌هایش باشد.

مامان باحال و دختر و لپ تاپ

در شبکه‌های اجتماعی فرزندتان را اضافه کنید اما زیاده‌روی نکنید. گرچه داشتن یک صفحه فیس‌بوک نشان‌دهنده آن است که مامان باحال هستید، اما مدام پست گذاشتن در صفحه فرزندتان یا تعبیر و تفسیر فعالیت‌های او شما را از مامان باحال بودن خارج می‌کند و فرزندتان بابت این حضور آنلاین شما پشیمان خواهد شد. فعالیت‌های خود را در فیس‌بوک (اینستاگرام، تیوئیتر و …) محدود کنید به لایک کردن و هر از گاهی کامنت گذاشتن.

مرز و محدوده داشته باشید. جالب نیست که مدام عقاید و احساسات خود را در شبکه‌های اجتماعی برای فرزندتان ارسال کنید. در شبکه‌های اجتماعی فرزندتان را بابت استفاده او از شبکه‌های اجتماعی سرزنش نکنید. در عوض از آن به عنوان وسیله‌ای برای داشتن یک رابطه باز، صادقانه و مولد با فرزندتان استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی فاصله با فرزندتان را رعایت کنید.

تعطیلات خود را بسازید

مامان باحال و پسر در حال بازی

یک روز خاص را مشخص کنید (می‌تواند یک روز در ماه، یک روز در سال، یا یک روز در فصل باشد) و آن روز را به یکی از فرزندانتان اختصاص دهید. برای هر فرزندتان یک روز اختصاص دهید و رابطه مادر و فرزندی خود را با او تقویت کنید. چه هر بار یک کار همیشگی انجام دهید و چه کاری جدید، شما و فرزندتان هر دو برای زمانی که با هم سپری می‌کنید ارزش قائل هستید. کارهایی که می‌توانید در آن روز انجام دهید، عبارتند از:

  • یک روز دخترانه: خرید بروید، ماساژ بگیرید، به آرایش ناخن بپردازید، یک نهار خوشمزه در رستوران بخورید و دسر خوشمزه بخورید.
  • به یک کلاس بروید. چه کلاس یوگا در باشگاه باشد و چه کلاس آشپزی یا شیرینی‌پزی. کارهای جدیدی را امتحان کنید که برایتان خاطره شود.
  • به یک رویداد خاص بروید. آیا فرزند شما عاشق یک تیم ورزشی خاص یا یک خواننده خاص است؟ اگر می‌توانید او را با خود به اجرای زنده آنها ببرید یا اگر امکانش نیست، برنامه‌ریزی کنید که آن مسابقه ورزشی را در تلویزیون تماشا کنید.

دوستان فرزند خود را ملاقات کنید

آشنایی با کسانی که فرزند شما اوقات زیادی را با آنها سپری می‌کند، بخش مهمی از نقش شما به عنوان والدین را تشکیل می‌دهد. گرچه مامان باحال بودن لزوما به این معنا نیست که اجازه دهید کارهایی که دوست ندارید را انجام دهند اما باید سعی کنید دوستانش را همانطور که هستند، بپذیرید (چکار کنیم که کودکمان از خبرچینی دست بکشد؟).

بپذیرید که ممکن است برخی از دوستان فرزندتان احساسی مانند فرزندتان با شما داشته باشند اما برخی بیش‌تر از یک سلام کردن صمیمی نشوند. مهم‌ترین چیز آن است که به فرزندتان این حس را بدهید که در هر صورت می‌تواند با آنها دوست باشد.

مهمان‌پذیر باشید

درب خانه را به روی دوستان فرزندتان باز بگذارید. بگذارید آنها به خانه شما بیایند. از همه مهمتر آنکه کاری کنید که آنها در خانه شما احساس راحتی کنند و بیشتر زمان خود را در خانه شما بگذرانند.

حضور داشته باشید اما نه زیاده از حد. خوب است که وارد اتاقی شوید که فرزندتان با دوستانش بازی می‌کند و به آنها سلام بدهید، اما خوشامدگویی خود را طولانی نکنید. چشمتان به کارهایی که انجام می‌دهند باشد اما زیاد نپلکید.

توازن برقرار کنید

مادر باشید، اما بهترین دوست نه

خاطرتان باشد در نهایت چه مامان باحالی بوده‌اید یا نه، مادر فرزندتان هستید و تنها کسی که فرزندتان دارد. سعی نکنید مدام نقش خواهر بزرگتر یا بهترین دوست را بازی کنید اگر این کار به نقش مادری شما لطمه وارد می‌کند.

گاهی اوقات نه بگویید. گاهی به عنوان یک مادر مجبورید که تصمیمی ناخوشایند بگیرید. گرچه شما این کار را از روی علاقه به فرزند خود انجام می‌دهید، اما شاید از نظر آنها اینطور به نظر نرسد. اینجاست که باید نقش اولویت‌دار خود یعنی مادر بودن را بازی کنید.

هر زمان و هر جا به شما نیاز داشت، حضور داشته باشید. مادر شما تنها کسی است که اگر یک ساعت با تلفن برایش درد و دل کنید و از روز بدی که داشته‌اید بگویید، ناراحت نمی‌شود. برای فرزند خود چنین مادری باشید و در هر ساعت از روز برای راهنمایی و همفکری و گوش کردن به او آماده باشید.

کمی فاصله را رعایت کنید. بگذارید فرزندتان تجربه‌های خودش را داشته باشد، خودش انتخاب کند و آنطور که می‌خواهد زندگی کند. به او کمک کنید آن کسی که می‌خواهد بشود (چگونه می توان برای نوجوان مرز و محدوده تعریف کرد؟).

منصف و سازگار باشید

قواعد خود را بگذارید و به آن پایبند باشید. باید مجازات شما متناسب با جرم باشد. گرچه ممکن است برقراری دیسیپلین توسط شما مامان باحال بودن را نقض کند، اما با این کار به او درس می‌دهید و آرام آرام ارزش می‌دهید و به مرور برای او مادر باحال خواهید شد و درک خواهد کرد هر کاری کرده‌اید از روی علاقه به او بوده است.

مامان باحال و پسر

هر از گاهی او را لوس کنید

گاهی او را به غذای موردعلاقه‌اش در رستوران مهمان کنید، یا او را به پارک و سینما ببرید و به او نشان دهید باحال‌ترین مامان دنیا هستید.

هیچگاه از این کار به عنوان رشوه استفاده نکنید. برعکس از آن به عنوان جایزه یا فقط به عنوان یک پدر و مادر استفاده کنید. این کار فرزند شما را به انجام کارهای مثبت تشویق می‌کند و به او احساس خاص می‌دهد.

به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید

فرزند شما حتما رازهایی را با خود نگه می‌دارد و این بخشی از فرآیند بزرگ شدن اوست. فضولی و تجسس زیاد در وسایل و کارهای فرزندتان روشی است که به رابطه شما آسیب خواهد زد. گرچه ممکن است دلایل واقعی برای نگرانی در خصوص کاری که فرزندتان انجام می‌دهد داشته باشید، اما به فضای خصوصی او احترام بگذارید و بگذارید رازهای خود را داشته باشد.

اگر احساس کردید فرزندتان به چیزی تمایل دارد که برای خودش یا دیگران خطرناک است، مهم است که با او صحبت کند و مسئله را با هم برطرف کنید. این مجوزی برای فضولی نیست اما در شرایط بحرانی و در صورتی که احساس می‌کنید فرزندتان در خطر است، شاید لازم باشد به حریم خصوصی او وارد شوید.

مرز و محدوده خود را بگذارید و به آن پایبند باشید

فرزندان شما نیاز به مرز دارند و بابت تعیین این محدودیت به شما احترام می‌گذارند. خاطرتان باشد فرزندتان نیاز دارد شما اول والدین او باشید و سپس دوست او.

فرزندتان را آنگونه که هست، درک کنید

مهم است بدانید فرزند شما به انسان منحصر به فردی که آرزوها، خواسته‌ها و رویاهای خود را دارد، تبدیل خواهد شد. راحت‌ترین راه برای آنکه مامان باحال باشید این است که به فرزندتان عشق بورزید و او را در مسیر رشد راهنمایی کنید.

منبع wikihow.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.