نحوه شستشو و نگهداری از پارچه و لباس‌های عتیقه

نکات مهمی که باید پیش از شستشو و پس از شستشوی پارچه‌های قدیمی در نظر بگیرید

برخی افراد از پارچه و لباس‌های عتیقه به عنوان دکوراسیون در خانه خود استفاده می‌کنند. اما آنچه بسیار اهمیت دارد شستشو و مراقبت از این پارچه‌هاست. وقتی این اجناس را از عتیقه‌فروشی خریداری می‌کنید، تمیز و بسته‌بندی شده است و آماده استفاده. اگر می‌خواهید این پارچه‌ها کیفیت خود را حفظ کنند، باید روش‌های نگهداری از آنها را بلد باشید. اما باید پیش از شستشو اقداماتی انجام دهید:

پیش از شستشو چه باید کرد؟

هر چه پارچه قدیمی‌تر باشد، ظریف‌تر و حساس‌تر است. پارچه به مرور زمان خراب می‌شود، از این رو قدم اول این است که آن را مقابل نور قرار دهید. این کمک می‌کند که هر گونه لکه یا سوراخی که در پارچه وجود دارد را بتوانید ببینید. این سوراخ‌ها ممکن است با خیس شدن پارچه بزرگتر شوند. سوراخ یا حفره در پارچه لزوما بدین معنا نیست که نمی‌توانید پارچه نخی یا کتانی (نه ابریشم یا پشم) را خیس کنید، اما باید بدانید با شستن زیاد پارچه ممکن است به آن آسیب بزنید. همچنین باید در خصوص مناطقی که به حرارت اتو حساس است، هشیار باشید.

بسیاری از روبالشی‌ها و رومیزی‌ها ممکن است گلدوزی و قلاب‌بافی داشته باشند. در صورتی که در شرایط مناسبی باشند، می‌توان آنها را با ماشین لباسشویی شست. پیش از شستن مطمئن شوید قسمت‌های گلدوزی و قلاب‌بافی شده دارای رنگ ثابت باشد. این کار را می‌توانید به راحتی با لمس پشت آن با دستمال سفید مرطوب انجام دهید. اگر هیچ رنگی به پارچه منتقل نشد، می‌توانید به راحتی آن را بشویید. اگر رنگی به پارچه منتقل شد، باید پارچه را به روش خشکشویی شستشو دهید.

پارچه و لباس‌های عتیقه و گلدوزی
پیش از شستن مطمئن شوید قسمت‌های گلدوزی و قلاب‌بافی شده دارای رنگ ثابت باشد.

شستشوی پایه

پارچه‌های کثیف که سنگین هستند ممکن است تنها نیاز به خیساندن با آب ساده داشته باشند تا آلودگی‌هایشان از بین برود، پیش از آنکه آنها را با صابون شستشو دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از خیساندن آن را چک کنید و در صورت لزوم بیشتر با آب بشویید.

پس از آبکشی، پارچه را در سینک پر از آب و صابون قرار دهید و به آرامی با دست شستشو دهید تا تمیز شود. از صابون فاقد فسفات که مخصوص پارچه‌های لطیف می‌باشد، استفاده کنید، و در نهایت با آب سرد و تمیز آبکشی کنید.

اگر پارچه زرد شد، شاید لازم است آن را با شوینده‌های قوی‌تری بشویید.

لکه‌بری

پس از استفاده از پارچه‌هایی چون دستمال سفره و رومیزی، بلافاصله آن را بشویید تا لکه به پارچه نفوذ نکند. اگر پارچه عتیقه شما لکه‌دار است، باید بدانید لکه‌بری و تمیز کردن آن چندان هم دشوار نیست. اگر می‌خواهید از سفیدکننده استفاده کند، از نوع غیرکلری آن استفاده کنید و با دست شستشو دهید. هیچوقت روی پارچه‌های قدیمی رنگ‌دار یا دارای تزیینات گلدوزی و قلاب‌بافی سفیدکننده نزنید. باید بدانید سفیدکننده پارچه را ضعیف می‌کند، پس تنها در مواقع ضروری از آن استفاده کنید. می‌توانید پارچه را تنها در یک پاک‌کننده آنزیمی بخیسانید.

یکی از روش‌های قدیمی برای تمیز کردن پارچه‌های قدیمی، استفاده از آب‌لیمو و نمک به طور مستقیم بر روی لکه است، سپس اجازه دهید پارچه مستقیما در مقابل نور آفتاب خشک شود. پس از خشک شدن آن را با آب سرد شسته و پیش از اتو کردن بگذارید کاملا خشک شود.

پارچه و لباس‌های عتیقه و طرحدار
پارچه‌های قدیمی وقتی خوب اتو شوند، بسیار زیبا جلوه می‌کنند

اتو کردن پارچه‌های قدیمی

پارچه‌های قدیمی وقتی خوب اتو شوند، بسیار زیبا جلوه می‌کنند. اگر زمانی که پارچه مرطوب است به روش فشرده‌سازی آن را خشک کنید، بهتر اتو می‌شود. در میزان گرمای اتو احتیاط کنید تا پارچه نسوزد. هنگام اتو کشیدن، زیاد به اتو فشار نیاورید. فشار کم و ضربه‌های کوتاه با اتو بدون آنکه به پارچه آسیبی برسد، پارچه را به خوبی صاف و مرتب خواهد کرد.

هنگام اتو کردن قسمت‌های گلدوزی و قلاب‌بافی شده، یک آستر یا لایه نازک بین پارچه و اتو قرار دهید تا به پارچه آسیبی نرسد.

خشکشویی

همانطور که گفته شد بهتر است پارچه‌های گلدوزی شده که رنگ ثابت ندارند را با خشکشویی تمیز کنید. پرده‌ها و روبالشی‌هایی که از جنس تافته هستند، باید خشکشویی شوند تا رنگ و حالت خود را حفظ کنند. در خصوص هر نوع پارچه دیگری که می‌ترسید با خیس شدن آسیب ببینند، مانند میراث خانوادگی، حتما به خشکشویی بسپارید.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.