اگر عاشق شیرینی هستید، این مطلب را بخوانید

انسان همیشه میل و اشتیاق بسیاری به خوردن شیرینی داشته است

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که هر روز سر ساعت مشخصی مثلا ۳ بعدازظهر هوس شیرینی می‌کنید. این یک شوخی نیست، واقعیت است. انسان همیشه میل و اشتیاق بسیاری به خوردن شیرینی داشته است. از زمان تولد با خوردن شیر مادر و پس از آن عسل و میوه که منابع خوبی برای انرژی متابولیزه شده، آسان و سریع هستند. این تمایل به شیرینی است که انسان را نه تنها به شیر مادر بلکه به سیب، پرتقال، موز و دیگر مواد خوراکی شیرین و سرشار از ویتامین جذب می‌کند. در دنیای امروز ما علاوه بر این غذاهای طبیعی، مواد قندی دیگری نیز مصرف می‌کنیم که سبب می‌شود میل به خوردن شیرینی در ما بسیار بالا برود.

در کنار این اشتهای بیش از حد به مواد قندی، روش‌هایی نیز برای کاهش این میل وجود دارد.

مصرف شیرینی زیاد چه کاری با بدن می‌کند؟

در وهله نخست، شما را پیر می‌کند. قند زیاد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، موجب التهاب می‌شود، منجر به کمبود مواد معدنی در بدن شده و موجب می‌شود باکتری‌های بد در روده تغذیه شده و بزرگ شوند. قند زیاد همچنین عملکرد نرمال مغز را مختل می‌کند. مغز عمدتا از چربی ساخته شده است و قند زیاد می‌تواند آن را کوچک کند. علاوه بر این قند موجب افزایش اضطراب و افسردگی می‌شود.

در کنار همه اینها، قند چاقی و دیابت با خود به همراه خواهد داشت. اگر مرتب ورزش کنید (درصورتی که نسبتا جوان باشید)، می‌توانید قند اضافه‌ای که مصرف کرده‌اید را بسوزانید. اما اگر کم‌تحرک باشید، واکنش بدن به سطح بالای قند خون (یا گلوکز) این است که انسولین بیشتری را وارد جریان خون می‌کند. انسولین (که سطح گلوکز را در خون تنظیم می‌کند)، قند خون اضافی را دریافت می‌کند و سعی می‌کند جایی برای ذخیره آن بیابد. اما اگر انباشت ماهیچه‌ای دارید، گلوکز اضافی را در سلول‌های چربی جای می‌دهد. هر چه فعالیت انسولین بیشتر باشد، مقاومت انسولین نیز بالا می‌رود که منجر به تولید انسولین بیشتر، ذخیره چربی بیشتر و مقاومت بدن می‌شود که درنهایت به احتمال ابتلا به دیابت می‌انجامد.

اشتیاق به شیرینی
مصرف مداوم غذاهای فراوری شده به معنای میل و اشتیاق بیشتر و بیشتر به مواد قندی است. این اشتیاق زیاد موجب زیاده‌روی در خوردن و بالتبع اضافه وزن می‌شود

اگر شیرینی برای بدن بد است، چرا انقدر به آن تمایل داریم؟

بدن به دلیل کمبود قند (و به طور کلی غذاهای با کربوهیدرات بالا) به عنوان کمبود مواد مغذی، اشتهای زیاد و سیری‌ناپذیری به مواد قندی پیدا می‌کند. در هر شکلات خوراکی، یک لوبیای کاکائو است. لوبیای کاکائو مملو از منیزیم است، ماده‌ای مغذی برای کمک به کنترل استرس و پیشگیری از حمله قلبی زودهنگام. استرس به طور غیرمستقیم موجب می‌شود بدن منیزیم را دفع کند. این موجب یک عدم توازن می‌شود که به قلب فشار می‌آورد. میزان منیزیم دفع شده نیز با افزایش فشار خون مرتبط است. شیرینی‌های فراوری‌شده امروزی فاقد مواد مغذی هستند. مصرف مداوم غذاهای فراوری شده به معنای میل و اشتیاق بیشتر و بیشتر به مواد قندی است. این اشتیاق زیاد موجب زیاده‌روی در خوردن و بالتبع اضافه وزن می‌شود. بدن در جستجوی مواد مغذی که در غذاها وجود دارد، به سمت اینگونه غذاها می‌رود که اتفاقا مواد مغذی کمتری دارند و مدام اشتها ایجاد می‌کنند.

آیا راهی برای غلبه بر این اشتهای زیاد به مواد قندی وجود دارد؟

لِش کاران، نویسنده حوزه پزشکی و سلامت، توصیه‌هایی برای کاهش و از بین بردن این اشتها ارائه داده است:

  • سبزیجاتی که در خاک غنی و ارگانیک رشد کرده، مصرف کنید. سیب زمینی شیرین، کدو تنبل و ذرت تازه می‌توانند جایگزین خوبی برای شیرینی باشند.
  • اگر می‌خواهید شکلات بخورید، شکلات با ۷۰ درصد کاکائو بخورید. این شکلات‌ها شکر و چربی کمتری نسبت به دیگر شیرینی‌ها دارند و برای سلامت قلب مفیدند.
  • با عسل و شیرین‌کننده‌های طبیعی، تنقلات درست کنید و به میزان کمتر از آنچه در دستور تهیه آمده از این شیرین‌کننده‌ها استفاده کنید.

توصیه‌های بیشتر

  • غذاهای ترکیبی. سعی کنید یک آیتم قندی را در کنار یک آیتم سالم استفاده کنید. مثلا تکه‌های میوه را با سس کارامل بخورید یا دانه‌های آجیل با چیپس شکلات.
  • تمایل به شیرینی می‌تواند به دلیل استرس و اضطراب باشد. به این، خوردن هیجانی می‌گویند. در اطراف کمی قدم بزنید تا هوس خوردن شیرینی از سرتان بیفتد. حتی یافته‌ها نشان می‌دهند راه رفتن کمک می‌کند کمتر شیرینی بخورید. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که ۱۵ دقیقه پیاده روی می‌کنند، ۵۰ درصد احتمال دارد کمتر پشت میز شکلات بخورند تا کسانی که ۱۵ دقیقه استراحت می‌کنند.
  • کیفیت را بر کمیت ارجح بدانید. اگر می‌خواهید شیرینی ومواد قندی بخورید، گزینه سالم‌تر را انتخاب کنید و به میزان کم و به آهستگی آن را مصرف کنید. مثلا شکلات تلخ را برداشته و قطعات آن را کم کم و به آهستگی بخورید.
  • به طور منظم میان وعده بخورید. فاصله زمانی زیاد بین وعده‌های غذایی موجب می‌شود بیشتر تمایل به خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کنید. قند خون را با خوردن پروتئین و غذاهای غنی از فیبر مانند آجیل و سبزیجات ثابت نگه دارید. سعی کنید میان وعده‌هایی که پروتئین و دانه‌های گیاهی دارند، استفاده کنید، مانند پنیر کم چرب به همراه بیسکوییت گندم. این میان وعده‌های سالم تمایل به شیرینی را کاهش می‌دهند و به سلامتی شما کمک می‌کنند.

نکته آخر

اگر می‌خواهید میل به مواد قندی را در خود از بین ببرید، باید استرس خود را مدیریت کنید، عادات غذایی را تغییر دهید، و از ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مکمل‌های طبیعی و سالم در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

منبع sheknows.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.