تفاوت بین پروبیوتیک و پری‌بیوتیک چیست؟

چرا باید پروبیوتیک بخوریم؟

پروبیوتیک واژه نسبتا جدیدی در دنیای سلامت تغذیه است. پروبیوتیک‌ها امروزه به هر چیزی افزوده می‌شود از خوراکی‌های غلاتی گرفته تا کره انواع دانه‌ها. این باکتری خوب روده‌ای به طور طبیعی در غذاهای تخمیری نیز وجود دارد. می‌خواهیم درباره این باکتری کوچک بیشتر بدانیم.

ما می‌دانیم ماست برایمان خوب است. سرشار از ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها می‌توانند در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مفید باشند، از عملکرد کلی سیستم ایمنی گرفته تا سلامت روده و … . اما پروبیوتیک‌ها دقیقا چه هستند و نقش آنها در بدن انسان چیست؟ در این مقاله متوجه می‌شویم چرا قفسه‌های سوپرمارکت‌ها پر از محصولات پروبیوتیک است و چرا ما باید آن را به رژیم غذایی خود بیفزاییم.

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید هستند

منابع پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها منبع باکتری‌هایی هستند که به تغییر یا دفع باکتری‌های روده کمک می‌کند تا سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد. این میکرب‌های زنده به طور طبیعی در بدن ما یافت می‌شوند. می‌توان پروبیوتیک‌ها را از طریق غذا، نوشیدنی‌ها و مکمل‌ها دریافت کرد. پروبیوتیک‌ها علاوه بر اینکه به حفظ توازن فلور روده‌ای کمک می‌کنند، ایمنی بدن را افزایش داده، علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را کنترل می‌کند، برخی علائم آلرژی را کاهش می‌دهد و علائم عدم تحمل لاکتوز را کم می‌کند.

روده سالم نقش موثری در سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. میلیون‌ها باکتری که در دستگاه گوارش ما زندگی می‌کنند، فلور روده‌ای ما را تشکیل می‌دهند. فلور روده‌ای سالم می‌تواند در رشد سلول‌های ایمنی و مسدود کردن راه باکتری‌های بد به خون که سبب نفخ و گاز می‌شود، نقش ایفا کنند. باکتری‌های خوبی که در پروبیوتیک‌ها یافت می‌شوند، می‌توانند با مقاومت در برابر باکتری‌های بد و دیگر مواد مضر، سالم بمانند و از سویی دیگر از دستگاه گوارش و جذب مواد مغذی نیز محافظت کند .

پری‌بیوتیک‌ها چه هستند؟

پری‌بیوتیک‌ و پروبیوتیک

پری‌بیوتیک‌ها مواد غذایی غیرقابل هضم هستند که موجب رشد باکتری‌های سالم در روده می‌شوند. همچنین موجب افزایش باکتری‌های خوب نیز می‌شوند. پری‌بیوتیک‌ها علاوه بر بهبود سلامت دستگاه گوارش، می‌توانند جذب کلسیم را نیز بالا ببرند (منابع کلسیم و فواید آن را بیشتر بشناسید). پری‌بیوتیک‌ها جزء فیبرهای غیرقابل هضم هستند و در بسیاری از غذاهای گیاهی یافت می‌شوند. منابع غنی پری‌بیوتیک شامل سیر، پیاز، تره‌فرنگی، مارچوبه، اسفناج و سانچوک می‌باشد. پروبیوتیک و پری‌بیوتیک با هم در سلامت روده موثرند. غذاها و محصولاتی که حاوی هر دو این عناصر باشد، تاثیر دوجانبه خواهد داشت.

پروبیوتیک در رژیم غذایی

مکمل پروبیوتیک

به منظور مصرف پروبیوتیک بیشتر باید از انواع لبنیات شامل ماست، دوغ، پنیر و انواع لبنیاتی که دارای باکتری‌های زنده هستند، استفاده کنید. باکتری‌های زنده در ماست نه تنها به هضم کمک می‌کند بلکه در جذب بهتر مواد مغذی از غذاها نیز کمک می‌کند. سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان خواسته حداقل دو نوع باکتری در ماست باشد که تولیدکنندگان می‌توانند تعداد بیشتری اضافه کنند. کفیر نوعی ماست است که پنج تا هشت بار بیشتر از ماست معمولی پرورده شده و زمان بیشتری برای تکثیر باکتری‌های خوب دارد. این شامل حدود ۱۲ نوع باکتری می‌شود و در اسموتی‌ها و جو دو سر بسیار خوشمزه می‌شود.

توصیه: خوردن غذاهای سرشار از پروتئین می‌تواند باکتری‌های سالم را در دستگاه گوارش افزایش دهد که به از بین رفتن سوء‌هاضمه و بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند. برای کسانی که غذاهای سرشار از پروبیوتیک دوست ندارند یا پروبیوتیک کافی از غذاها دریافت نمی‌کنند، مصرف روزانه مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند مفید باشد. اما درکل، داشتن رژیم غذایی سالم، کلید حفظ سلامت روده است.

منبع cookinglight.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.