۷ روش ساده برای پیشگیری از ابتلا به دیابت

متخصصان معتقدند دیابت قابل پیشگیری است

همانقدر که ما عاشق شکلات، شیرینی، کیک و دیگر مواد قندی هستیم، اینگونه خوردنی‌ها برای سلامتی ما اصلا خوب نیستند. مصرف اینگونه مواد غذایی شما را روزانه در معرض بیماری‌های بسیاری قرار می‌دهد. کمااینکه ابتلا به دیابت امروزه آمار فزاینده‌ای پیدا کرده است. اما متخصصان معتقدند دیابت قابل پیشگیری است. در این مطلب ۷ راه حل ساده برای پیشگیری از این بیماری به شما پیشنهاد می‌شود.

داشتن برنامه ورزشی منظم

ورزش و فعالیت بدنی بهترین راه برای سالم نگه داشتن بدن است پس جای تعجبی نیست که راه حل خوبی نیز برای پیشگیری از ابتلا به دیابت باشد. از تفاوتی که ورزش در سلامتی شما ایجاد می‌کند شگفت‌زده خواهید شد. مطالعات اخیر نشان داده است کسانی که در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی دارند نسبت به کسانی که فعالیت ندارند ۲۶ درصد کمتر احتمال دارد دیابت آنها پیشرفت کند و کسانی که فعالیت بدنی را به ۳۰۰ دقیقه در هفته می‌رسانند ریسک ابتلا به دیابت را ۳۶ درصد کاهش می‌دهند. اگر فکر می‌کنید کم تحرک هستید از همین حالا با پیاده‌روی کردن ورزش را آغاز کنید. همین کار نتایج فوق‌العاده‌ای خواهد داشت و حتی دیگر نیازی به انجام کار دیگری ندارید.

کنترل کردن تغذیه

طبق مطالعات اخیر رژیم‌های غذایی به سه دسته تقسیم می‌شوند: رژیم‌هایی که به افراد اجازه می‌دهد آزادانه وعده‌های غذایی خود را انتخاب کنند، رژیم‌هایی که وعده‌های غذایی را برای افراد مشخص می‌کند و رژیم‌هایی که بر پایه وعده‌های غذایی با پروتئین بالا هستند. پس از یک دوره ۱۲ هفته‌ای دو دسته‌ای که وعده غذایی کنترل شده داشته‌اند، وزن بیشتری از دست می‌دهند. رژیم لاغری کوتاه مدت که اثر آن در بلندمدت باقی بماند نشان‌دهنده آن است که استراتژی لاغری موثر و موفقیت‌آمیز بوده است.

مصرف فیبر

کم خوردن هیچگاه موثر نخواهد بود اگر از غذایی که می‌خورید خوشتان نیاید. بنابراین سعی کنید با غذاهایی که فیبر زیادی دارند دوست شوید. این ماده غذایی سه فایده دارد: هم به شما در کاهش وزن کمک می‌کند، هم خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و هم قند خون را متعادل می‌کند. از این رو فیبر ریسک ابتلا به دیابت را کاهش داده و سلامت بدن را افزایش می‌دهد. پس بشقاب غذای خود را با سبزیجات و حبوبات پر کنید.

مصرف آجیل‌های مفید

یک راه دیگر برای آنکه در طول روز احساس بهتری داشته باشید این است که چربی را به رژیم غذایی خود بیفزایید. البته همه انواع چربی خوب نیست. مطالعات اخیر بر اهمیت نقش چربی‌های اشباع‌نشده در کمک به کاهش ریسک ابتلا به دیابت تاکید کرده‌اند. اینگونه چربی‌ها باید جایگزین چربی‌های ترانس و اشباع‌شده شوند. منظور از چربی‌های خوب چربی‌هایی است که بر پایه منابع گیاهی هستند مانند آووکادو، روغن زیتون و آجیل.

کاهش مصرف قند

عامه مردم گمان می‌کنند خوردن زیاد قند و شکر منجر به دیابت می‌شود اما این زیاد هم دور از واقعیت نیست. همانطور که می‌دانید اضافه وزن پیشرفت دیابت نوع دو را بیشتر می‌کند و مصرف زیاد قند نیز این خطر را بیشتر می‌کند. گرچه نمی‌توان گفت بین مصرف زیاد مواد قندی سفید و گرانولی با دیابت رابطه مستقیمی وجود دارد اما مطالعات نشان داده است بین مصرف نوشیدنی‌های قندی و دیابت ارتباط وجود دارد. بر اساس تحقیقی که بر روی ۳۱۱ هزار نفر صورت گرفت، مشخص شد نوشیدن روزانه یک یا بیش از یک نوشیدنی قندی، ۲۶ درصد احتمال پیشرفت دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد.

کنترل استرس

علاوه بر آثار مخرب استرس بر ذهن، به بدن نیز آسیب می‌رساند. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه گوتنبرگ سوئد بر روی افراد بالای ۳۵ سال انجام شده است نشان داده است استرس مزمن ریسک دیابت را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. نمی‌توان مکانیسم دقیق تاثیرگذاری استرس را روشن ساخت اما آنچه واضح است این است که باید استرس را کنترل کرد. بسیاری از افراد برای کنترل استرس از فعالیت فیزیکی و مدیتیشن کمک می‌گیرند. همین که راهی برای کنترل استرس خود بیابید، قدم بزرگی برای سلامتی‌تان برداشته‌اید.

خواب شبانه کافی

همانطور که کم‌خوابی یا بی‌خوابی می‌تواند به سلامتی شما آسیب برساند، می‌تواند یکی از ریسک فاکتورهای دیابت نیز باشد. خواب خوب می‌تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند و یا آن را به تاخیر بیندازد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.