با شرایط و قوانین اخراج کارمند آشنا شوید

پیش از شروع به کار با قوانین کار آشنا شوید.

بدون شک یکی از ناگوارترین اتفاقاتی که ممکن است برای کارمندان پیش بیاید، اخراج از مجموعه یا شرکت است. بسیاری از ارگان‌ها با توجه به صلاح دید کسب و کار خود و یا عملکرد ضعیف کارمندان، مجبور به اخراج آنان می‌شوند. شرایط و قوانین اخراج کارمند در ارگان‌های مختلف، متفاوت است.

به صورت کلی شرکت‌ها و مجموعه‌ها قبل از استخدام کارمندان، ضوابط و شرایط خود را به طور کامل برای آن‌ها شرح می‌دهند و در صورتی که کارمندان با شرایط موافقت کنند، در نهایت می‌توانند مشغول به کار شوند. با توجه به نکته گفته شده، باید گفت زمانی که افراد از قوانین و قرارداد وضع شده پیروی نمی‌کنند، طبیعی است که مدیران به فکر اخراج آن‌ها بیفتند.

آیا شما به شرایط و قوانین اخراج کارمند در مجموعه‌های مختلف آگاه هستید؟ آیا به قانون‌هایی مانند قانون اخراج کارمند قراردادی یا اخراج کارمند بدون قرارداد آشنایی دارید؟ اگر شما نیز به دنبال آشنایی با چنین قوانینی هستید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اخراج کارمند

اخراج کارمند رسمی دولت

همان‌طور که می‌دانید کارمند رسمی به کارمندانی گفته می‌شود که قرارداد آن‌ها به صورت زمان دار نباشد و تا پایان بازنشستگی این افراد می‌توانند با خیالی آسوده مشغول به کار شوند. قوانین و مقررات حتی شامل کارمندان رسمی دولت هم می‌‎شود و زمانی که این افراد از رعایت آن‌ها اجتناب کنند، در معرض خطر اخراج قرار می‌گیرند.

منظور از شرایط اخراج کارمند رسمی دولت، مواردی مانند رعایت زمان ورود و خروج از ادارات دولتی است. تمامی ادارات دولتی و یا حتی خصوصی دارای بازه زمانی تعیین شده برای ورود و خروج هستند و چنانچه که کارمندان این بازه زمان را رعایت نکنند، برایشان دردسرساز می‌شود.

معمولاً در صورت مشاهده بی‌نظمی کارمندان در زمان ورود و خروج، به آن‌ها چندین بار هشدار می‌دهند و در صورتی که مجدد رعایت نشود، اخراج کارمند رسمی دولت انجام می‌شود.

برای کارمندان سابقه انضباطی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت خدشه دار شدن این سابقه به سختی می‌توانند در ارگان‌های محبوب مشغول به کار شوند.

در نظر داشته باشید که عدم رعایت ورود و خروج کارمندان تنها یکی از هزاران دلایلی است که می‌تواند منجر به اخراج شود و دلایلی مانند کم کاری، افشا اسرار محرمانه ارگان، استعمال مواد مخدر، ترک خدمت و… نیز می‌تواند موجب اخراج کارمند رسمی دولت شود.

اخراج کارمند پیمانی

حتماً در جریان هستید که کسانی که با قرارداد پیمانی در یک مجموعه مشغول به کار می‌شوند، کاری موقت دارند. کارفرما در صورت عدم رضایت از کارمند پیمانی خود، از تمدید مجدد قرارداد خودداری می‌کند.

در واقع قانون اخراج کارمند پیمانی برابر است با فسخ قراردادی که بین کارمند و کارفرما نوشته شده است.

در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین دلایل اخراج کارمند پیمانی می‌پردازیم:

  1. در صورت رخداد تخلف‌های اداری
  2. داشتن سوء سابقه
  3. اعتیاد به مواد مخدر
  4. برخورد نامناسب با ارباب رجوع
  5. عدم دریافت امتیازات لازم و عدم پیشرفت شغلی
  6. دریافت مستمر اخطارهای کتبی

اخراج کارگر

کارگران نیز موظف هستند به تمامی بندها و شروط قرارداد خود با کارفرما پایبند باشند و در صورتی که این شروط زیر پا گذاشته شود، کارفرما به صورت قانونی حق اخراج کارگر را دارد. برخی از علل اخراج کارگران شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. در صورتی کارگر موجب ضرر و زیان کارگاه یا کارفرما شود.
  2. در صورتی که فعالیت کارگر منجر به افزایش ضایعات شود.
  3. سابقه انضباطی نامطلوب و نقض آیین نامه‌های انضباطی
  4. کاهش غیر طبیعی تولیدات
  5. عدم کارکرد مستمر و منظم

البته در نظر داشته باشید که در برخی موارد کارفرماها به دلیل مواجه شدن با مشکلات مالی، تصمیم به کاهش نیروهای خود و یا کاهش تولیدات می‌کنند که در پی این موضوع، در نهایت به اخراج کارگرها روی می‌آورند. در صورت اخراج غیرقانونی کارگر، کارفرما موظف است تمامی حق و حقوق کارگر را به طور کامل پرداخت کند.

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که نحوه تصفیه حساب کارگر قراردادی با کارگر بدون قرارداد هیچ تفاوتی ندارد.

اخراج کارمند بدون قرارداد

قوانین و مقررات شامل کارمندان بدون قرارداد نیز می‌شود و در صورتی که این افراد شروط لازمه را رعایت نکنند، کارفرما اقدام به اخراج آنان می‌کند.

البته در نظر داشته باشید که عدم قرارداد به معنای پایمال شدن حقوق کارمند نیست و کارفرما موظف است سنوات، عیدی، پاداش‌ها و… را به طور کامل پرداخت کند.

در صورتی که مطالبات کارمند به طور کامل پرداخت نشود، کارمند با ارائه فیش حقوقی و یا پرداخت‌های بانکی خود به اداره کار، می‌تواند ادعا مطالبات خود را داشته باشد.

اخراج کارمند بدون قرارداد

شرایط اخراج کارمند به دلیل غیبت چیست؟

یکی از رایج‌ترین دلایلی که ممکن است کارمندان به واسطه آن اخراج شوند، غیبت غیر موجه و طولانی مدت است.

بسیاری از کارمندان و کارکنان بدون اطلاع قبلی و یا درخواست دادن برای مرخصی به طور خودسرانه اقدام به غیبت می‌کنند که در چنین مواقعی شرایط برای کارفرما بسیار سخت می‌شود؛ زیرا که بیشتر کارفرمایان برای کسب و کار خود برنامه ریزی دقیق دارند.

با وجود غیبت غیر موجه و بدون اطلاع کارمندان بدون شک برنامه ریزی کارفرما بهم می‌ریزد و انجام امور با تداخل روبه‌رو می‌شود. در صورتی نیاز به غیبت به کارمندان توصیه می‌شود حتما به کارفرماهای خود اطلاع دهند.

منظور از غیب طولانی، غیبتی است که بیش از دو ماه متوالی یا ۴ ماه متناوب طول بکشد که در پی این اتفاق کارفرما می‌تواند کارمند خود را اخراج کند.

آگاهی به برخی از تخلفات

معمولاً به کارمندان، کارکنان و کارگران توصیه می‌شود زمانی که در ارگان و مجموعه‌ای مشغول به کار می‌شوند، حتماً از تخلفات آن مجموعه اطلاعات کافی کسب کنند. با آگاهی از تخلفات و حفظ قوانین و مقررات افراد دیگر نیازی نیست با خطر اخراج دست و پنجه نرم کنند. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌‍ترین تخلفات که رعایت آن‌ها در هر مجموعه‌ای ضروری است، می‌پردازیم:

  • مواد مخدر: در ارگان‌های دولتی، افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند، اجازه فعالیت در این ارگان‌ها را نخواهند داشت. در صورت مشاهده اموری مانند توزیع، خرید و فروش و یا حتی استعمال مواد مخدر در این ارگان‌ها، کارمندان سریعاً اخراج خواهند شد.
  • رعایت موازین اسلامی: رعایت موازین و حجاب اسلامی در تمامی مجموعه‌ها و شرکت‌ها الزامی است و در صورت عدم رعایت با فرد متخاطی برخورد خواهد شد.
  • فعالیت‌های غیر مجاز: در صورتی که افراد به فعالیت‌های غیرمجازی مانند اختلاس مشغول شوند، اخراج خواهند شد.
  • کم کاری: بدون شک برای هر کارفرمایی انجام درست امور توسط کارکنان، اهمیت زیادی دارد. در صورتی کارفرما مواردی مانند کم کاری، بی دقتی و سهل انگاری را در کارکنان خود مشاهده کند، راهی جز اخراج کارگر یا اخراج کارمند رسمی دولت خود نخواهد داشت.
  • اسرار محرمانه: هر مجموعه و یا شرکتی دارای اسرار محرمانه می‌باشد که کارمندان باید در حفظ این اسرار و اطلاعات کوشا باشند.
  • سرپیچی: کارمندان موظف هستند در حدود وظایف اداری از دستورات کارفرماهای خود پیروی داشته باشند.

پایبندی به قرارداد

در این مطلب سعی داشتیم به بررسی شرایط و قوانین اخراج کارمند بپردازیم. کارفرماها معمولاً به دو دلیل مشکلات مالی و یا مشکلات انضباطی و عدم مفید بودن کارمند، اقدام به اخراج آن‌ها می‌کنند.

توجه داشته باشید که کارفرماها نیروهای مفید را همیشه نگه می‌دارند و در صورتی که کارمندان به قوانین و مقررات تعیین شده در قرارداد خود پایبند باشند و برای مافوق‌‌ها نیرویی مفید تلقی شوند، می‌توانند خود را عضوی دائمی در یک مجموعه بدانند.

در این مطلب سعی داشتیم رایج‌ترین دلایل اخراج مانند کم کاری، فاش کردن اسرار محرمانه، اخذ رشوه و… را به شما عزیزان معرفی کنیم. امیدواریم نکات این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. طاها اکبری می گوید

    بسیار مفید و کاربردی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.